همشهری‌آنلاین: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران مذاکره بدون پیش شرط را بهترین راه حل مسایل دانست

 وی گفت: آمریکایی‌ها باید راه درست را انتخاب کنند و مذاکره بهترین راه است.

به گزارش ایرنا خطیب موقت نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران تصریح کرد: ایران همواره آمادگی مذاکره دارد و آمریکایی‌ها باید پیش شرطهای تحقیرآمیز و غیرقابل قبول را پس بگیرند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در حل مسائل منطقه‌ای دارد و منطقه مهم و حساس خاورمیانه نباید بیش از این دچار تشویش و اضطراب شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر منطقه خاورمیانه دچار مشکل شود ، دود آن در چشم بسیاری از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای استعماری صنعتی خواهد رفت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مسئله هسته‌ای ایران را بزرگ جلوه می‌دهند و در این خصوص به ایران تهمت می‌زنند، گفت:با وجود سالها آمدن بازرسان و بازدید هرجا که خواسته‌اند ، آنان نتوانسته‌اند حتی یک ادعای خودشان را درباره انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز اثبات کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گرفتار شدن آمریکا در عراق و افغانستان گفت: حضور اشغالگران در این کشورها مشکلات فروانی برای مردم آن کشورها داشته است.

وی افزود: قبلا هم گفته بودم که عراق و افغانستان باتلاق هستند و وقتی کسی وارد باتلاق شود، به تنهایی قادر به خارج شدن از آن نیست و باید به کمک یک نیروی خارجی از آن رهایی یابد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در عراق، آمریکا دست نیاز به طرف ایران دراز کرده است گفت: البته مذاکرات "کم اثری" شروع شده و امیدواریم که به واقعیت‌ها توجه شود.

وی افزود: اگر در گفت‌وگوها به واقعیت‌های عراق و منطقه بدون غرض استکباری و انحصار طلبی توجه شود و بدون بغض نسبت به اسلام و فقط مصالح بشری و مردم کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد می‌توان از مذاکرات نتیجه گرفت.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه آمریکا با ‪ ۱۵۰‬هزار نیرو درعراق دخالت می‌کند، تصریح کرد: تابحال آمریکایی‌ها علامت خوبی نشان نداده‌اند و هر جلسه از گفت و گو ایران را متهم به دخالت در عراق کرده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا باهدف تحت فشار قرار دادن و محاصره کردن ایران وارد باتلاق افغانستان و عراق شد، گفت:
آنها افغانستان و عراق و مهمتر از همه ایران را نشناخته بودند و بعد از مدتی معلوم شد به جای اینکه بتوانند ایران را محاصره کنند خودشان در محاصره ایران قرار گرفتند.

هاشمی با رد برخی ادعاهای رسانه‌های بیگانه که ایران در محاصره آمریکا قرار گرفته است، تصریح کرد: تحرک آمریکا در منطقه در محاصره جمهوری اسلامی است و ایران اگر نخواهد و اگر آمریکا خودش را اصلاح نکند، نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد هرجا که می‌رود سرانجام به این نتیجه می‌رسد که اول باید ایران را راضی کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه شکست آمریکا در اجرای طرح "خاورمیانه" بزرگ را نیز از مهمترین مسایل روز عنوان کرد و گفت: بعد از حملات یازده سپتامبر، آمریکا طرح بسیار خطرناک خاورمیانه بزرگ را آغاز کرد که این طرح با شکست مواجه شد و بعدها معلوم شد که هدف از این طرح، تحت فشار گذاشتن ایران بوده است.

هاشمی رفسنجای در بخش دیگری از سخنان خود با مهم خواندن روز خبرنگار بعنوان یکی از مناسبت‌های مهم این ایام گفت: خبرنگاران امروز در دنیا محور اطلاع رسانی هستند و اطلاع نیز مهمترین سرمایه بشر است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن عید مبعث، ضمن تبریک این مناسبت به مسلمانان، بعثت پیامبر (ص) را مهمترین قطعه تاریخ بشریت و بهترین هدیه خداوند دانست.

کد خبر 28623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز